În cadrul UPU SMURD accesul la spaţiul de tratament se face pe baza triajului care stabileşte prioritatea din punct de vedere medical.
Triajul este mecanismul sau procedura prin care pacienții care se prezintă la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) sunt evaluați și clasificați la sosire în UPU de către un asistent medical.
Dacă problema dumneavoastră nu reprezintă o prioritate medicală imediată, este posibil să așteptați mai mult timp până la eliberarea unui loc pentru consultații și a unui medic care să vă consulte. Alți pacienți pot fi preluați imediat chiar dacă au sosit după dumneavoastră, având o prioritate medicală mai urgentă. Sunteți rugați să nu încercați sub nicio formă să influențați decizia personalului medical în vederea obținerii unui acces mai rapid. În cazul în care vă simțiți mai rău, vă rugăm să contactați asistentul din punctul de triaj pentru o reevaluare a stării dumneavoastră. Mulțumim pentru înțelegere.
Triajul adecvat în unitățile de primire urgențe (UPU) este crucial pentru gestionarea eficientă a fluxului de pacienți și pentru asigurarea că cei cu urgențe majore primesc îngrijire în timp util. Prin stabilirea priorităților și clasificarea pacienților în funcție de gravitatea cazului, se poate asigura că resursele sunt alocate eficient și că intervențiile sunt efectuate în ordinea necesității. De asemenea, un triaj bine făcut poate reduce tensiunile și conflictele între pacienți și personalul medical, contribuind la un mediu de lucru mai sigur și mai eficient.
Triajul se efectuează în momentul prezentării pacientului în structura de primire a urgenţelor.
Nivel I – RESUSCITARE (Codul roșu) = implicare promptă, fiind o urgență maximă care necesită măsuri de resuscitare. Prin resuscitare nu se înțelege automat masaj cardiac extern sau defibrilare, pot fi incluse și dezobstrucțiile căilor aeriene, refacerea volemiei, oprirea rapidă a unei sângeri, manevre în caz de supradozaj cu medicamente sau alte substanțe. Accidentele vasculare cerebrale cu risc înalt primesc tot cod roșu. Tot ce este urgență maximă primește imediat codul roșu și necesită mobilizarea imediată a personalului pentru a salva viața acelui pacient. În aceasta situație, nu există timp de așteptare.
Nivel II – CRITIC (Codul galben) = reprezintă abordarea cazului în cel mult 15 de minute, fiind urgență critică, cu risc mare de a trece în roșu. Aici pot fi incluse insuficiențele respiratorii acute, durerile toracice acute, alte dureri severe, insuficiență multiplă de organ, salturile mari de tensiune cu dezvoltare de edem pulmonar acut,, etc. Personalul din UPU/ CPU nu va scăpa din vedere pacientul și va mobiliza imediat resursele pentru o verificare minuțioasă.
Nivel III – URGENT (Codul verde) = reprezintă preluarea în cel mult 60 de minute, pentru că datele preliminare nu arată afecțiuni care pot pune viața în pericol în perioada imediat următoare. Aici pot fi incluse toate urgențele care implică dureri fără substrat critic, valori tensionale mari, dar fără risc de edem pulmonar sau hemoragie cerebrală, infecții, inflamații diverse.
Nivel IV – NONURGENT (Codul albastru) = nu reprezintă neapărat o urgență și poate însemna așteptare de 120 de minute sau mai mult. Includem aici o febră fără alte simptome de severitate, o tumefacție articulară, dispepsie (se va cuantifica bine, existând cazuri de infarct miocardic acut cu tulburări digestive), tuse, diaree, erupții cutanate care nu sunt cuprinse în sfera alergiilor severe.
Nivel V – CONSULT (Codul alb) = pacientul care necesită o injecție, un vaccin, o schimbare de pansament, neavând acuze clinice. Acesta poate aștepta câteva ore până la preluare.
Codurile albastru și alb pot fi direcționate și către ambulatoriu, dacă nu sunt într-o zi de sâmbătă, duminică, alte sărbători legale sau în afara programului de lucru, pentru a diminua fluxul de la UPU.